tisdag 28 juni 2016

Intervallträning med Tobias

Då var återhämtningen efter Vätternrundan, midsommar och jobbhelgen avslutade och det är dags att komma igång med en träningsrutin igen! Vansbrosimningen är om en och en halv vecka, and let's be honest - det finns inget jag kan åstadkomma för att bli en bättre simmare tills dess. Jag kommer köra som jag alltid gjort under simgrenarna och simma bröstsim med inslag av någon typ av improviserad halv-crawl vid omkörningar. Det finns inte i min värld att jag skulle kunna försöka crawla tre kilometer när jag i dagsläget inte ens kan crawla tjugo meter. Jag har alldeles för dålig teknik, även om jag har fått lära mig grunderna av en simlärare vid ett tillfälle, och även om jag hade tekniken på plats skulle jag behöva extremt mycket mer träning.

Jag kommer därför sikta på att börja träna mot Lidingöloppet enbart, vilket jag faktiskt är extremt taggad inför. Med tanke på att jag är en långsam löpare har jag nu siktet inställt på att klara mig under 3:30. En timme och tio minuter per mil på ett så långt lopp känns som ett rimligt mål för mig som vanligtvis springer milen på strax över timmen. Jag vet inte om jag kommer ta pauser på samma sätt som jag gjort på Vasaloppet och Vätternrundan, men jag vågar i alla fall inte räkna bort några minuters vila eftersom jag aldrig sprungit längre än 15 kilometer.

Igår körde jag och Tobias intervaller tillsammans. Det finns ett IP i närheten av vårt nya hus, men det var ganska mycket aktivitet där så vi struntade i att se om det gick att köra på löparbanan där. Istället sprang vi runt på små asfalterade vägar och använde lyktstolpar och elstolpar som markörer. Sprang fem lyktstolpar och gick sedan mellan tre. Fick in sex intervaller innan parkvägen tog slut och vi kom ut på en liten bilväg och tog elstolpar som markör istället. Det var lite längre mellan dem, så vi sprang mellan fyra och gick mellan två. Jag tappade räkningen efter ett tag, men jag tror att vi fick in ungefär femton intervaller. Ingen av oss hade Runkeeper, men jag skulle höfta att rundan var ungefär fyra kilometer.

Jag hade så himla ont i låren! Jag har ju tidigare nästan aldrig känt av någon smärta i kroppen när jag sprungit, inte förrän jag börjat styrketräna mer. Nu måste det varit cyklingen som gjorde sig påmind, för jag fick efter fyra intervaller ett ordentligt sug i framsidan av låren. För mig är det väldigt udda att behöva pressa musklerna mer än andningen, men så var det igår.

Kul att se lite av området, och att göra någonting tillsammans med Tobias! Idag ska jag för första gången besöka SATS Huddinge tänkte jag, och köra lite styrketräning. Om jag ska kunna träna ordentligt inför Lidingöloppet får jag inte dra på mig någon benhinneinflammation, och jag kommer därför ha ett tak på tre eller max, max, max fyra löpträningar i veckan. Däremellan blir det styrketräning och annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar