tisdag 2 februari 2016

Löpning i regnet

Nu är jag igång med träningen lite sisådär. Jag tränar runt jobbet och skolan, men på grund av snön har jag inte kunnat (velat) springa ute.

Vi var uppe på landet utanför Norrtälje förra lördagen för att åka skidor. Jag, mamma, Lucas, Lucas tjej Catrin och Adolf (hunden) åkte ut på golfbanan norr om Norrtälje. Jag och mamma stod i toppen av en backe där spåren var mosiga, det var ganska brant och det svängde skarpt höger i botten av backen. Jag var livrädd. Sa till mamma att jag skulle ramla och bryta nyckelbenet igen. Målade upp hemska scenarior. Mamma bara: "du kommer stå på benen. Du kommer hålla balansen. Du kommer klara dig hela vägen ner" och jag upprepade. Sen åkte mamma och Lucas ner för backen och jag och Catrin - som åkte för första gången - stod kvar på toppen. Jag skrapade lite med skidan i marken för att få loss snön som packats under den, och då halkade jag baklänges och bröt sönder bindningen på skidan. 

Det kan inte vara annat än ett tecken på att jag inte bör åka skidor.

Lucas lyckades sätta på bindningen på skidan igen, men en liten bit av den hade brutits loss. Eftersom jag använder pappas skidor och Lucas och pappas skidor är exakt likadana bytte vi skida så att han åkte på den trasiga. Jag klarade av att stå på benen hela vägen faktiskt, men var helt skakig i hela kroppen när jag kom ner.

Sju kilometer kom vi ungefär, men spåren var lite halvdåliga så det var svårt att få in någon riktig teknikträning. Jag repeterade dock det jag lärde mig på Hassis skidskola och instruerade mamma.

På gymmet har jag nu lagt upp en liten rutt med rygg-, arm- och axelträning och tio intervaller på löpband som avslutning. Känner att jag måste fokusera på armstyrka och bål snarare än ben till Vasan. Och kondition så klart. Hoppas på att få lite mer träningstid nu när jag kan springa ute igen och inte måste förhålla mig enbart till gymmets tider.

Ikväll gick jag en vända förbi gymmet och körde lite armar innan jag gick ut och sprang 4,6 km. Mådde jätteilla hela tiden vilket var tråkigt då jag verkligen sett fram emot att träna hela dagen (det kröp i kroppen i morse). Tror att det kanske är halsbränna, och jag googlade det och läste spekulationer om att det kan finnas koppling till att magen skumpar runt mycket, att man är stressad (låter logiskt...) eller att man ätit för tätt inpå. Nu åt jag "hälsomat" ca två timmar innan så det borde ha hunnit sjunka undan. Men men. Nu är det gjort i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar