onsdag 17 augusti 2016

Trippelpass

Igår gjorde jag något som antingen var väldigt starkt eller väldigt idiotiskt. Jag körde ett trippelpass, trots att jag är relativt otränad just nu.

Jag hade inbokat att jag skulle köra Bootylicious och Barre med Elin och Desi, men jag kände mig pigg och fräsch så jag stack även ut på en femkilometersrunda på eftermiddagen. Jag och Tobias pratade lite efter min horribla löptur i söndags och jag kom fram till att jag ska springa en kortare runda, en längre runda och ett intervallpass i veckan. Även om den kortare rundan kanske inte ger lika mycket som de andra passen behöver jag få känna mig som en stark och stabil löpare, vilket jag inte gjort på väldigt länge.
Vi har också talat om att sätta upp en utmaning för oss innan Lidingöloppet, vilket är att springa tio varv runt elljusspåret i närheten av vårt hus. Spåret är 1,8 km långt och väldigt kuperat, med jord- och stenunderlag. Det borde därför vara en ganska bra uppvärmning inför Lidingö.

Löpturen igår gick därför runt spåret, och jag sprang två varv. Rune har talat om att springa avslappnat, och det kan jag tänka mig kan vara en anledning till att jag har känt mig så tung och trött på sista tiden. Jag försöker ju förändra min löpstil genom att lyfta mer på benen, vara mer stabil i höfter och bål samt att hålla händerna annorlunda med tummarna uppåt istället för inåt.
Jag vet ju att jag spände mig på cykeln och att det var därför det kändes så uruselt när jag cyklade i våras, så det är ju inte osannolikt att jag även är i samma fälla med löpningen. Jag fokuserade därför på att springa avslappnat igår, framför allt i nedförsbackarna. Tyckte jag kände mig mycket fräschare än tidigare pass, men det kan ju bero på en massa saker. Fick i alla fall ett km-tempo på 6.33 vilket är mer likt mig än runt sju som jag legat på mycket på sista tiden.

Efter de två kvällspassen som bara fokuserar på ben kan jag idag berätta att jag har rumpmuskler och benmuskler. Jag känner dem väldigt väl. Idag blev alltså en vilodag. Imorgon ska det dock bli någonting, beroende på hur benen mår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar