onsdag 13 april 2016

Varför säger du så, Kalle Z.W.?

Igår såg jag på Gympaläraren med Kalle Zackari Wahlström på SVT. Jag har inte sett några tidigare avsnitt, men jag har förstått på det folk berättat och på vad jag såg igår att programmet är menat att belysa att ungdomar i Sverige rör sig för lite och att Kalle på olika sätt försöker få barnen/ungdomarna på en skola att aktivera sig mer och vara delaktiga på gympalektionerna. All heder åt detta!

Dock blev jag väldigt, väldigt irriterad vid ett tillfälle under programmet. Kalle har gått med en tjej på ett Bodypump-pass som hennes mamma är instruktör för. Efteråt ligger de på golvet och Kalle säger något i stil med:

"Vad kul det var. Men jag är ju liksom tränings-Kalle med svenska folket. Och så mitt under passet tittar jag i spegeln och ser att det står en gammal tant bakom mig som har samma vikter som jag. Det var hemskt!"

Varför, Kalle? Varför var det hemskt? Jag inser att det är troligt att du sagt någonting mer kring detta och att man klippt i redigeringen (jag jobbar ju trots allt också med tv), men ändå har man valt att klippa ihop det du sagt till ovanstående (ungefärliga) uttalande. Jag förstår även att programmet är tänkt att innehålla lite humoristiska inslag. Men...

Kalle Zackari Wahlström och tv-team: om ni nu gör ett tv-program som är avsett att öka incitament till att träna och röra på sig, tror du/ni att det är en bra idé att i princip säga: "Jag är en stor och stark man, men sen var en äldre kvinna lika stark som jag. Fan vad dålig jag kände mig då".
Problemet för mig är egentligen varken "äldre" eller "kvinna" (jag tror kommentaren varit densamma även om det varit en äldre man). Problemet är "bättre än", eller till och med "lika bra som". Detta innebär ju att vi ska gå runt på träningsanläggningar och jämföra oss med varandra i en tävlan om att vara bäst, inte att träna utifrån våra egna förutsättningar och mål. Dessutom har du ingen aning om "tantens" träningshistorik. For all I know så kan hon ha gått på det där passet tre gånger i veckan i två år, vilket självklart gör att hon klarar av att ha tunga vikter i övningar hon gjort hundratals gånger.

Istället för att använda den äldre kvinnan som ett uppmuntrande exempel använder du/ni henne som ett redskap för att vara rolig och klanka ner på Kalle. Kommentaren hade kunnat vara: "det stod en äldre kvinna bakom mig som hade samma vikter som jag. Jag hoppas att jag kommer vara så aktiv och stark när jag är så gammal!".

Men nej. Istället cementerar Kalle den rädsla som så många som inte går till gymmet har och uttrycker: om jag går till gymmet kommer folk titta på mig, jämföra mig med andra och tycka att jag är dålig. En rädsla som gör att många aldrig börjar träna, eller mår dåligt när de gör det.

Nu frågar jag alla: hur många av er ser någon äldre, överviktig, tanig eller annan person som inte ser särskilt tränad ut på gymmet och inom er fnyser och tänker "vad fan gör den där jävla losern här?". Jag tror inte att det är så många människor som gör det. Jag tror dessutom att de som gör det är väldigt osäkra och måste jämföra sig med andra för att bekräfta sitt eget värde inför sig själva. Jag, och jag antar många med mig, ser dessa träningsovana människor och tänker "Good for you! Fan vad kul att du börjat träna! Jag har också varit nybörjare och jag vet att det är tufft!"

Kalle Zackari Wahlström... Jag förstår att kommentaren om hur hemskt det var att se att en gammal tant var lika stark som du var menad att vara rolig. Men den går helt emot allt jag tror att du vill förmedla. Och även skämt träffar i hjärtat på den som är skör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar