onsdag 7 oktober 2015

PT-Tom och halsont

Ledsen för att jag inte skrivit på ett tag, får bli en liten sammanfattning av den senaste veckan.

För en massa, massa år sedan önskade jag mig en personlig tränare i födelsedagspresent. Jag fick ett presentkort på 1800:- på Stockholms stads tränings- och simhallar. Sen tog jag aldrig tag i saken. Presentkortet skulle gå ut i februari 2014, så jag gick till Forsgrenska på Medborgarplatsen och försökte få till en tid. Det var dock väldigt smockat i schemat, och en hjälpsam kvinna såg kreativt till att köpa mig ett nytt presentkort med presentkortet.

Nu går det presentkortet ut i februari 2016, och jag mailade därför Forsgrenska igen och denna gång fick jag napp direkt. Tom svarade och vi bokade in möte i fredags för en liten pratstund och eventuellt lite träning. Tom var skön, riktigt chill och laid back. Det saknades bara några dreads för att göra helheten komplett. Vi pratade lite om målsättning, bakgrund och liknande. Sedan gick vi och körde lite uppvärmning och jag fick tips på bra övningar för det, t.ex. att göra långsamma burpees med saxhopp och lite squats samtidigt som jag för en pinne fram och tillbaka över huvudet (låter konstigare än det är). Vi körde lite benböj med skivstång och pull-ups i maskin för att Tom skulle få ett hum om hur jag ligger till, sedan mailade han ett första träningsschema i måndags. Ska bli väldigt roligt! Träningen ska läggas upp för att maximera Vasaloppet och vi ska som tänkt ses tre gånger med tre veckors mellanrum.

I lördags var jag på fest då min bror nyligen fyllde 30, och antingen kom min förkylning tillbaka eller så skrek jag helt enkelt sönder rösten med sju timmars högröstade samtal, för jag har varit väldigt hes sedan dess och haft lite ont i halsen. Eftersom jag i övrigt mått bra bestämde jag mig för att ställa in intervallträningen i måndags, men gick till gymmet igår och körde några väldigt lugna styrkeövningar, egentligen bara för att hålla igång.

När jag gick på högstadiet var det en fritidsledare på fritidsgården i Fruängen som berättade att hennes pojkvän dött av hjärtmuskelinflammation efter att ha tränat när han varit sjuk, och det satte sig verkligen. Jag är väldigt mån om att inte träna när jag är sjuk, men just nu känns det ändå borderline okej även fast jag är lite raspig och öm i halsen på morgnarna.

 Usch, känns som att detta var en usel start på mitt Klassiker-år. Jag var så taggad i våras, och så har allt bara gått emot mig. Fyra förkylningar sedan i maj och en redig cykelkrasch. Varthän ska detta leda?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar