måndag 12 oktober 2015

Visning = träning

Visning på lägenheten idag! Jag har envist ont i halsen men jag har även läst att det generellt brukar gå bra att träna lite styrketräning, bara man inte kommer upp för högt i puls. Gick därför till gymmet under visningen och körde lite blandad styrka. Mitt problem - och varför det känns bra att jag träffat PT-Tom - är att jag inte riktigt någonsin tränat styrka på ett sånt sätt att jag kan vara superkreativ. Det är väldigt likt hur jag är med matlagning - jag kan laga någonting från ett recept, men när det handlar om att freebejsa är jag helt lost. Jag tillbringar väldigt mycket tid med att stå och titta på maskinerna, kanske kör någon enstaka innan jag går tillbaka till stretch-hörnan och gör utfall och plankan igen.

Körde ändå igenom bicep, axlar och bröstrygg ganska bra idag. Jag är så fruktansvärt svag i bröstryggen (alltså mellan skulderbladen), så det känns bra att börja träna upp den delen av kroppen. Körde även en ganska brutal mag-serie i tre omgångar enligt följande:

1) Tio "tå-dipp". Vet inte vad denna övning heter, men jag har lärt mig den på pilates och älskar den. Man ligger på rygg med benen i table top, alltså böjda i nittio grader i luften (som att man sitter på en stol). Sedan ska man genom att spänna magen pressa ner hela ryggen i golvet och sänka fötterna tills att tårna nuddar golvet, eller så långt man kan utan att ryggen lämnar golvet. Ett bra sätt att veta hur man ska spänna magen är att tänka att man ska sätta på sig ett par tighta byxor, annars tenderar i alla fall jag att bara använda musklerna i mitten av magen och inte hela vägen ut på sidorna.

2) Trettio sekunder plankan.

3) Tio gånger swimmers, alltså att man ligger på mage och lyfter höger arm och vänster ben (båda raka) samtidigt, och sedan byter sida. Detta är visserligen en ryggövning, men jag är svag i ryggen och när man ändå ligger med näsan ner efter plankan kan man lika gärna slänga in den.

4) Tio sneda sit-ups á la pilates. Alltså att man börjar med benen i table top, sedan sträcker ut höger ben och samtidigt för höger axel mot vänster knä (och sedan vice versa).

Det var inte mycket, men det var alltid något. Ser fram emot att träffa Tom igen och förhoppningsvis få ett schema jag kan följa så att jag inte behöver tänka ut något typ av program varje gång jag går till gymmet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar