fredag 28 augusti 2015

Morgonjogg

Min utmaning just nu är att återgå till att sluta med ursäkter. I våras var jag motiverad och ställde väldigt sällan in ett planerat träningspass. Nu är jag tillbaka i gamla mönster av ursäkter.

Ursäkter för att inte träna igår:
- Vattnet var avstängt i huset fram till sen eftermiddag, så jag ville inte träna på förmiddagen eftersom jag inte skulle kunna duscha efter (legitim ursäkt).
- Jag var ute på stan längre än jag trott att jag skulle vara, och ville därför söla på soffan lite när jag kom hem (inte legitim ursäkt).
- Jag började laga kalops klockan sju och därför var det för nära inpå middagsdags för att springa innan, och för sent efter (inte legitim ursäkt). Dessutom insåg jag lite väl sent hur länge kalopsen skulle stå på spisen (1,5 timme) och åt till slut yoghurt och müsli till middag.
- Det hade blivit mörkt och då måste jag springa på tråkiga vägar (inte legitim ursäkt).
- Jag vill inte köra styrketräning hemma eftersom jag ska prova att inte köra benstyrka innan Lidingöloppet (halvlegitim ursäkt).
- Jag pallar inte torka och fixa håret efter att jag duschat så sent på kvällen (verkligen inte legitim ursäkt, men jag tror att ni tjejer förstår vad jag menar).

Så eftersom jag missbrukat mina icke-legitima ursäkter till att inte springa fick jag kompensera genom att springa i morse. Jag har några gånger provat att träna på morgonen, och det är verkligen inte min grej. Jag är trött och svag och brukar dessutom vara vrålhungrig. Därför blev jag förvånad över hur fräsch jag kände mig i morse. Jag gick upp kvar över sex och stack ut tio i sju och sprang drygt 4,5 km i lugnt tempo. Det blev lite väl varmt i långbyxor, men annars var det trevligt.

Kanske var det på grund av den arla timmen det gick så pass bra, jag har märkt att jag lustigt nog blir mer pigg ju tidigare jag går upp (gräns 06:00). Dessutom grymt skönt att ha tränat klart för dagen. Ska försöka ge mig på någon tidig löprunda även i framtiden och se om jag kan få in någon typ av rutin där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar