tisdag 22 september 2015

Åter i bruk

Hej! Ledsen att jag varit frånvarande. Förkylningen drog ut på tiden med ont i halsen, torrhosta och hängigt huvud. I helgen var jag med en vän i Malmö och hälsade på en annan vän och vi drack alkohol och åt vår kroppsvikt i ost, godis och chips.

Nu är jag tillbaka! Gick till gymmet igår och körde Fight Club för andra gången. Jag trodde att jag skulle ha svårt att ta i, men det gick förvånansvärt bra. Vanligast är att instruktören Dragan delar in övningarna i set om två övningar (till exempel sit ups med sandsäck och upphopp med sandsäck) och varvar dessa i intervaller om cirka 30 sekunder. Alltså hinner man precis bli trött när det är dags att byta, vilket jag gillar. Annars ligger jag bara och "vilar" för att jag inte orkar mer. Till exempel på Bodypump, där man kör hela kroppsdelen i ett enda sjok på flera minuter. Det pallar inte mina triceps med, till exempel. Då föredrar jag denna variant där det är kort men intensivt, så att jag faktiskt orkar med fler repetitioner.

Det jag gillar mest är hur otroligt mycket jag tar ut mig på det här passet. Det är liksom inte så fokuserat som att "nu ska vi träna den här muskeln" och så står man med en hantel och lyfter den femtio gånger. Den här träningen är mycket mer dynamisk, med "hela kroppen-övningar" där det inte handlar så mycket om teknik som att bara ta i för kung och fosterland på alla sätt du kan tänka dig – som när man ska krama sandsäcken och ta sig upp från liggande på rygg till stående och tillbaka, eller när man klämmer ihop sandsäcken mellan sin och en partners axel och ska trycka/hålla emot.

Kul att vara tillbaka! På söndag är det tjejlidingö men jag är väldigt skeptisk. Jag ville springa tillsammans med Elin hela vägen, men nu har vi (på grund av att jag sprungit fler lopp tidigare och blivit seedad) hamnat i startgrupper med en timmes mellanrum. Suck... Dessutom tror jag inte att benhinnorna är hundra procent bra ännu. Vi får se hur det blir på söndag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar