lördag 12 september 2015

Svettigpodden

Eftersom Jonas Colting är lite väl superträningshetsig orkar jag inte riktigt med hans pod hela tiden och har därför lyssnat vidare på en annan träningspod som heter Svettigpodden. Har lyssnat på två avsnitt och gillar den eftersom de pratar mycket om hur resultatfokus skapar stress och hets kring träning.

Krister säger "ju mer man tränar och ju bättre man blir, desto sämre tycker man att man är".

Så. Jävla. Sant.

Och det är precis det jag tycker är tråkigt. Jag har aldrig riktigt känt av det som hindrar många andra: att man inte vill springa eller lyfta vikter på gymmet eller liknande för att man är rädd för att andra människor ska se en och tycka att man är en sopa. Man vill förbättra sina resultat för att de är bevis på att man är typ värdig, att man är någon som tränar på riktigt. Att den som är bäst är den som kräks, inte den som har roligast och njuter mest av träningen.

Jag har inte känt av det förrän nu. Jag har aldrig känt en press att komma under timmen på milen. Förrän nu. Jag har aldrig känt en press att få en bra tid på en tävling. Förrän nu. Jag har aldrig känt att jag måste träna fem gånger i veckan för att folk ska ta min träning på allvar. Förrän nu.

Och det suger verkligen, för anledningen till att jag för något år sedan började gilla att träna var just att jag var stolt över mina förbättringar och att träningen blev något som inte hade med någon annan än mig själv att göra. Nu lyssnar jag på Coltings pod och han beskriver tjejer som gör Ö till Ö och jag känner plötsligt att jag också måste klara av att göra en Ö till Ö, för annars duger jag inte. Annars är jag en riktig loser.

Därför är det väldigt skönt att nu ta ett litet träningsuppehåll tills att halsen slutar göra ont (även om jag önskar att jag kunnat springa i kväll när jag har ångest efter ett fett stort misstag på jobbet). Och under uppehållet lyssna på Svettigpodden och inse att träningen inte får bli så för mig, för jag kommer aldrig bli bäst. Jag påminns om att det viktiga för mig inte får handla om att ha den bästa tiden, utan den bästa känslan eftersom jag inte vill att träning ska bli ytterligare ett av livets stressämnen.

Jag vill att träning ska vara min fristad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar