torsdag 3 september 2015

Jillian Michaels - Killer buns and thighs

2012 var jag på road trip i USA och hittade (säkert på någon Walmart) tränings-DVD:er med Jillian Michaels, legendarisk Biggest Loser-tränare. Jag köpte två och har nu dammat av dessa igen då jag vill bygga upp lite ben och rumpa.

Jag har bestämt mig för att ändå köra på med styrketräning eftersom jag tänker att det är viktigare att jag börjar träna mot Vasaloppet än att jag ska vara i perfekt form inför tjej-Lidingö. Anledningen till att jag gör den tävlingen är för att göra min kompis sällskap medan hon avslutar tjejklassikern, så jag har egentligen inget behov av en målsättning där.

Tränings-DVD:er är ett ganska märkligt fenomen idag. Men satan vad det tar! Tycker det är skönt att slippa ta sig till gymmet för att träna. Jag har en yogamatta och två vikter hemma och klarar mig väldigt långt med det. Att köra dessa DVD:er blir ett utmärkt sätt för mig att träna hemma men ändå utmana mig själv, även fast de små skämten och "lustiga" felsägningarna inte är så lustiga längre när man hört dem fjorton gånger...

Jag hittade faktiskt hela DVD:n, verkar det som, på youtube. Kolla här om du är intresserad:
https://www.youtube.com/watch?v=DZ_1fI3Wl1I
(ser nu i efterhand att klippet "inte funkar", men det gör det om man söker på youtube. Sök bara på Jillian Michaels Killer buns and thighs och välj klippet som är upplagt av FitTV+).

Det finns tre olika nivåer och jag har bestämt mig för att stanna på nivå ett tills att jag klarar av/orkar göra alla övningar ordentligt. Av någon anledning - kanske för att jag är svag, kanske för att jag är lång, kanske för att mina höfter är enorma, kanske D) all of the above? - är övningar som involverar plankan så FETT JÄVLA JOBBIGA för mig. Sidoplanka speciellt. Vad är det som händer?! Klarar knappt av att lyfta upp mig, och i alla typer av plankor krossas mina händer till små smulor om jag måste stå i en planka på händer istället för på underarmar.

Särskilt svår är övningen där man ska stå i planka och liksom sparka upp mot motsatt axel. Det är nästan omöjligt! Övningen finns på klippet vid 28:45 in.

Jag kan också starkt rekommendera övningen som du hittar efter 7:45, sumo-squats. AAAAAAAJ! Har gjort denna övning några gånger på gymmet, och jag vet inte om det är en slump, men efter ett tag började jag se andra som också gjorde den. Har jag verkligen lärt någon annan denna suveräna rumpövning?

Det blir minst ett killer buns and thighs i veckan ett tag framöver så får vi se vad det gör för skillnad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar